Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

      Elektrokola, baterie, sety na přestavbu... 

Přijďte si projet naše motory a prodávaná kola osobně!

Tišnov:

Elektrokolo krosov?© Apache Matto MX lady 13 Ah Ä?ern?? 2018
E-bike s Bafang MaxDrive 250W/36V motor, Aku rámový

Zku??ebn?­ kolo Merida Matts - 250W/36V 8FUN

E-bike s 8FUN 250W/36V středovým motorem, Aku Shark

 

E-bike s 8FUN 750W/48V středovým motorem + gear senzor

 

Stačí zavolat:

Pevná Tišnov: 530 330 785
Mobil Tišnov:
 778 405 724

 

nebo napsat:

info@e-pohon.cz

a domluvit si projížďku elektrokola přímo u nás v Tišnově.


 

Podporuje mojeID

NOVINKY

arr3Skladem Totem Falcon s českým motorem COMP!Právě jsme naskladnili skvělé české elektrokolo TOTEM FALCON, které vystupuje z řady hned několika... arr3Velké letní slevy na elektrokola Apache!Nepřehlédněte, Apache rozjel letní slevy svých elektrokol a některým modelům se za novou cenu už... arr3V nabídce odolné zámky ABUSPro ty, kteří chtějí svoje elektrokolo skutečně ochránit před nenechavci jsme přidali do nabídky...

ZBOŽÍ V AKCI

cena Kč 11 990 (EUR 476)
do košíku:
cena Kč 16 458 (EUR 653)
do košíku:

KONTAKTY

E-POHONY Šikula s.r.o.
Janáčkova 513, 666 01 Tišnov
+420 530 330 785
tel: +420 778 405 724
info(a)e-pohon.cz
IČ: 292 03 155
Provozní doba: 8:30-17:00

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

 


Proč vyrábíme Li-ion baterie?
Li-ion vs. LiFePO4 aneb proč vyrábíme Li-ion baterie

Vyrábíme baterie pro elektrokola s Li-ion články. Proč?
Chceme mít plnou kontrolu nad výrobou a dodávat akumulátory v ještě vyšší kvalitě. Chceme být flexibilnější a vyrábět ty modely baterií, které jsou aktuálně potřeba. A v neposlední řadě raději dáme práci kvalifikovaným a šikovným lidem v ČR.

Máme k tomu znalosti?
Po šesti letech zkušeností se stavbami zakázkových akumulátoru, dále diagnostikou a servisem čínských baterií všeho druhu, si troufáme řící, že víme dost na to, abychom dokázali stejný akumulátor vyrobit lépe a s lepšími parametry.

Proč neupřednostňujeme LiFePO4 technologii článků?
Technologie LiFePO4 na rozdíl od Li-ion nových generací (NMC, NCA) za poslední léta neudělala významný pokrok v energetické hustotě, takže s nimi nelze nabídnout velkokapacitní akumulátory pro elektrokola. Prostě se do existujících boxů velká LiFePO4 baterie nevejde. Jsou také podstatně těžší a dražší na stejnou kapacitu. Průmyslová výroba akumulátorů z normalizovaných cylindrických Li-ion článků 18650 je jednodušší a tedy i levnější, protože všechny články jsou jeden jak druhý. U LiFePO4 čínských výrobců musí dojít nejdříve k roztřídění článků, protože se článek od články parametrově drobně liší a je záhodno stavět (někteří levní výrobci to neřeší) jeden akumulátor z článků co možná nejpodobnějších. Také je u Li-ion snadné přejít na nové typy článků v budoucnu, protože formát 18650 zůstane zachován.

Životnost Li-ion vs. LiFePO4
Životnost je stále hlavní trumf LiFePO4 článků a pětiletá zkušenost nám to dokazuje. Jenže 1000 a více nabíjecích cyklů nemá význam zdaleka pro každého. U běžného elektrokola to znamená celkový dojezd s kapacitou nad 70% cca 60 000 Km a u 99% uživatelů dříve akumulátor „umře na sešlost věkem“, než takovou porci kilometrů najedou. Protože všechny akumulátory určitým způsobem stárnou i bez ohledu na to, zda jsou používány, či nikoliv.

Značlové Li-ion články moderních chemických složení elektrolitu ( např. LiNiMnCo02 – Samsung, LiNiCoAl02 – LG) poskytují běžnému spotřebiteli zcela dostačující životnost s poklesem kapacity na 70% případně 83% po 500 celých vybíjecích cyklech (tedy cca 30 000Km). Nicméně startovací kapacita za stejnou pořizovací cenu bývá zpravidla vyšší, než u LiFePO4.

Kdy se tedy vyplatí LiFePO4
Při každodenním a celoročním používání (LiFePO4 lépé snáší nízké venkovní teploty), například když s elektrokolem dojíždíte do práce. Napětí LiFePO4 je také o něco vyšší, motor s ním tedy také má nepatrně vyšší maximální otáčky, tedy i maximální rychlost.

Jsou Li-ion články vhodné pro větší výkony motoru?
Jak které. Ty, které používáme my, ano. Jeden článek zvládne sám o sobě dodat 8A až 10A, přitom i v těch nejmenších akumulátorech jsou minimálně 4 články paralelně, jsou tedy schopny dodat až 40A. Pro představu, klasický příšlapový systém 250W si vezme maximálně 12-14A. U kapacitně velkých akumulátorů, určených pro silná elektrokola je článků paralelně až 8, tedy dodají až 80A, což na 48V znamená, že teoreticky s takovým akumulátorem lze napájet až 4000W motor. Prakticky nikoliv, protože ochranná elektronika BMS maximální vybíjecí proud omezí nejvýše na 60A.

Srovnání kapacit Li-ion vs. LiFePO4
Ukážeme si na příkladu nejpoužívanějšího a nejpopulárnějšího nosičového akumulátoru 36V/10Ah LiFePO4 docking. Níže uvidíte srovnávací tabulku:

 

LiFePO4

Li-ion Panasonic B/BL

Maximální kapacita v boxu

36V/10Ah

36V/26,8Ah!

Hmotnost celková (bez doku)

4,2Kg

5,1Kg

A co bezpečnost Li-ion článků?
Kvalitně vyrobený Li-ion akumulátor pro elektrokolo s neošizenými ochrannými obvody (BMS) není o nic méně bezpečný než LiFePO4. Kdyby byly Li-ion články nebezpečné, nemohly by být například v elektromobilech, jako je Tesla model S. Je ale pravda, že je obtížnější „přinutit“ (tzn. se o to aktivně snažit) k zahoření LiFePO4 nežli Li-ion článek.

Jaké Li-ion články používáme a proč?
Máme kontrakt na dodávku Li-ion článků Samsung typu 18650 z přímého evropského distribučního kanálu Samsung SDI. Nově jsme přidali do výroby špičkové články od firem Panasonic a Sony. I ty mají jasný oficiální původ. Neprovádíme „šedý“ dovoz článků z Číny, kde nelze zaručit pravost článků (na obal vám v Číně dnes natisknou cokoliv), nelze zjistit kdy byly vyrobeny a jak byly posléze skladovány. Tyto údaje mají přitom kritický vliv na kvalitu a životnost celého akumulátoru.

Je každý akumulátor se značkovými články automaticky dobrý?
Každý světový výrobce produkuje různé řady Li-ion článků 18650 pro odlišné aplikace. Na to hřeší někteří čínší výrobci, kteří do svých akumulátorů použijí kvůli marketingu levné modely značkových článků. Ty však často nejsou určeny pro trakci, a při jejich použití v elektrokole může být jejich životnost i poloviční. Není tedy důležitá informace, že v akumulátoru jsou články Samsung, ale jaké. V našem případě nejvíce osvědčené profi trakční články 22P a 29F. Pochopitelně velkou roli hraje také kvalita použitého BMS obvodu a kvalita zkompletování akumulátoru. Sebelepší články nic nezmůžou, pokud jsou špatně nabodované (svařené) nebo nejsou správně chráněné elektronikou.

K čemu slouží BMS (Battery management system)?
Integrovaný obvod BMS obsahuje všechny ochrany akumulátoru. Například ochrana nadproudu, aby z akumulátoru nebylo možno odebírat větší proud, než jaký vydrží články a ostatní části. Dále důležitá ochrana podbití, aby se akumulátor vypnul dříve, než by se články podbily pod mez, kdy by hrozilo jejich nevratné poškození. U kvalitních BMS jsou dále přítomny ochrany proti zkratu, případně teplotní ochrana. Některé dále poskytují funkci tzv. soft startu (weak current systém), kdy lze akumulátor signálově zapínat a vypínat například za pomoci tlačítka. Důležitou součástí BMS jsou balanční obvody. Na ně je napojený každý paralelní segment článků a obvod jednotlivé segmenty mezi sebou neustále porovnává a snaží se vyrovnat (vybalancovat) jejich napěťové hodnoty. To přináší obecně delší životnost při vyšší kapacitě akumulátoru.