Elektrokola, skútry, sety na přestavbu... 

Přijďte si projet naše motory osobně!

Tišnov:


E-bike s 250W/36V motor, Aku Shark

E-bike s 8FUN 250W/36V středovým motorem

E-bike s 8FUN 750W/48V středovým motorem + gear senzor

Stačí zavolat:

Pevná Tišnov: 530 330 785
Mobil Tišnov: 778 405 724

nebo napsat:

info@e-pohon.cz

a domluvit si projížďku elektrokola přímo u nás v Tišnově.



Podporuje mojeID

NOVINKY

arr3Nová generace Sinwave jednotek ENA sklademNyní najdete v našich kitech novou generaci sinwave jednotek, označených ENA. Zachovávají si všechny... arr3Dostupnost našich akumulátorů a repasíLi-ion akumulátory z naší výroby, které nesvítí na e-shopu SKLADEM jsou zpravidla k dodání do cca 12... arr3Volitelně rychlonabíjení u aku Shark!Nyní je možné všechny akumulátory v novém obalu do rámu Shark (36V/17,4Ah, 36V/20,1Ah, 48V/14,5Ah a...

ZBOŽÍ V AKCI

cena Kč 39 990 (EUR 1 532)
do košíku:
cena Kč 12 900 (EUR 494)
do košíku:

KONTAKTY

E-POHONY Šikula s.r.o.
Janáčkova 513, 666 01 Tišnov
tel: +420 530 330 785
tel: +420 778 405 724
info(a)e-pohon.cz
IČ: 292 03 155
Provozní doba: 8:30-17:00

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

ANKETA

 


Proč vyrábíme Li-ion baterie?
Li-ion vs. LiFePO4 aneb proč vyrábíme Li-ion baterie

Vyrábíme baterie pro elektrokola s Li-ion články. Proč?
Chceme mít plnou kontrolu nad výrobou a dodávat akumulátory v ještě vyšší kvalitě. Chceme být flexibilnější a vyrábět ty modely baterií, které jsou aktuálně potřeba. A v neposlední řadě raději dáme práci kvalifikovaným a šikovným lidem v ČR.

Máme k tomu znalosti?
Po šesti letech zkušeností se stavbami zakázkových akumulátoru, dále diagnostikou a servisem čínských baterií všeho druhu, si troufáme řící, že víme dost na to, abychom dokázali stejný akumulátor vyrobit lépe a s lepšími parametry.

Proč neupřednostňujeme LiFePO4 technologii článků?
Technologie LiFePO4 na rozdíl od Li-ion nových generací (NMC, NCA) za poslední léta neudělala významný pokrok v energetické hustotě, takže s nimi nelze nabídnout velkokapacitní akumulátory pro elektrokola. Prostě se do existujících boxů velká LiFePO4 baterie nevejde. Jsou také podstatně těžší a dražší na stejnou kapacitu. Průmyslová výroba akumulátorů z normalizovaných cylindrických Li-ion článků 18650 je jednodušší a tedy i levnější, protože všechny články jsou jeden jak druhý. U LiFePO4 čínských výrobců musí dojít nejdříve k roztřídění článků, protože se článek od články parametrově drobně liší a je záhodno stavět (někteří levní výrobci to neřeší) jeden akumulátor z článků co možná nejpodobnějších. Také je u Li-ion snadné přejít na nové typy článků v budoucnu, protože formát 18650 zůstane zachován.

Životnost Li-ion vs. LiFePO4
Životnost je stále hlavní trumf LiFePO4 článků a pětiletá zkušenost nám to dokazuje. Jenže 1000 a více nabíjecích cyklů nemá význam zdaleka pro každého. U běžného elektrokola to znamená celkový dojezd s kapacitou nad 70% cca 60 000 Km a u 99% uživatelů dříve akumulátor „umře na sešlost věkem“, než takovou porci kilometrů najedou. Protože všechny akumulátory určitým způsobem stárnou i bez ohledu na to, zda jsou používány, či nikoliv.

Značlové Li-ion články moderních chemických složení elektrolitu ( např. LiNiMnCo02 – Samsung, LiNiCoAl02 – LG) poskytují běžnému spotřebiteli zcela dostačující životnost s poklesem kapacity na 70% případně 83% po 500 celých vybíjecích cyklech (tedy cca 30 000Km). Nicméně startovací kapacita za stejnou pořizovací cenu bývá zpravidla vyšší, než u LiFePO4.

Kdy se tedy vyplatí LiFePO4
Při každodenním a celoročním používání (LiFePO4 lépé snáší nízké venkovní teploty), například když s elektrokolem dojíždíte do práce. Napětí LiFePO4 je také o něco vyšší, motor s ním tedy také má nepatrně vyšší maximální otáčky, tedy i maximální rychlost.

Jsou Li-ion články vhodné pro větší výkony motoru?
Jak které. Ty, které používáme my, ano. Jeden článek zvládne sám o sobě dodat 8A až 10A, přitom i v těch nejmenších akumulátorech jsou minimálně 4 články paralelně, jsou tedy schopny dodat až 40A. Pro představu, klasický příšlapový systém 250W si vezme maximálně 12-14A. U kapacitně velkých akumulátorů, určených pro silná elektrokola je článků paralelně až 8, tedy dodají až 80A, což na 48V znamená, že teoreticky s takovým akumulátorem lze napájet až 4000W motor. Prakticky nikoliv, protože ochranná elektronika BMS maximální vybíjecí proud omezí nejvýše na 60A.

Srovnání kapacit Li-ion vs. LiFePO4
Ukážeme si na příkladu nejpoužívanějšího a nejpopulárnějšího nosičového akumulátoru 36V/10Ah LiFePO4 docking. Níže uvidíte srovnávací tabulku:

 

LiFePO4

Li-ion Panasonic B/BL

Maximální kapacita v boxu

36V/10Ah

36V/26,8Ah!

Hmotnost celková (bez doku)

4,2Kg

5,1Kg

A co bezpečnost Li-ion článků?
Kvalitně vyrobený Li-ion akumulátor pro elektrokolo s neošizenými ochrannými obvody (BMS) není o nic méně bezpečný než LiFePO4. Kdyby byly Li-ion články nebezpečné, nemohly by být například v elektromobilech, jako je Tesla model S. Je ale pravda, že je obtížnější „přinutit“ (tzn. se o to aktivně snažit) k zahoření LiFePO4 nežli Li-ion článek.

Jaké Li-ion články používáme a proč?
Máme kontrakt na dodávku Li-ion článků Samsung typu 18650 z přímého evropského distribučního kanálu Samsung SDI. Nově jsme přidali do výroby špičkové články od firem Panasonic a Sony. I ty mají jasný oficiální původ. Neprovádíme „šedý“ dovoz článků z Číny, kde nelze zaručit pravost článků (na obal vám v Číně dnes natisknou cokoliv), nelze zjistit kdy byly vyrobeny a jak byly posléze skladovány. Tyto údaje mají přitom kritický vliv na kvalitu a životnost celého akumulátoru.

Je každý akumulátor se značkovými články automaticky dobrý?
Každý světový výrobce produkuje různé řady Li-ion článků 18650 pro odlišné aplikace. Na to hřeší někteří čínší výrobci, kteří do svých akumulátorů použijí kvůli marketingu levné modely značkových článků. Ty však často nejsou určeny pro trakci, a při jejich použití v elektrokole může být jejich životnost i poloviční. Není tedy důležitá informace, že v akumulátoru jsou články Samsung, ale jaké. V našem případě nejvíce osvědčené profi trakční články 22P a 29F. Pochopitelně velkou roli hraje také kvalita použitého BMS obvodu a kvalita zkompletování akumulátoru. Sebelepší články nic nezmůžou, pokud jsou špatně nabodované (svařené) nebo nejsou správně chráněné elektronikou.

K čemu slouží BMS (Battery management system)?
Integrovaný obvod BMS obsahuje všechny ochrany akumulátoru. Například ochrana nadproudu, aby z akumulátoru nebylo možno odebírat větší proud, než jaký vydrží články a ostatní části. Dále důležitá ochrana podbití, aby se akumulátor vypnul dříve, než by se články podbily pod mez, kdy by hrozilo jejich nevratné poškození. U kvalitních BMS jsou dále přítomny ochrany proti zkratu, případně teplotní ochrana. Některé dále poskytují funkci tzv. soft startu (weak current systém), kdy lze akumulátor signálově zapínat a vypínat například za pomoci tlačítka. Důležitou součástí BMS jsou balanční obvody. Na ně je napojený každý paralelní segment článků a obvod jednotlivé segmenty mezi sebou neustále porovnává a snaží se vyrovnat (vybalancovat) jejich napěťové hodnoty. To přináší obecně delší životnost při vyšší kapacitě akumulátoru.